官浪辰夫
デザインコンサルタント1952年大阪府生まれ、1977年武蔵野美術大学卒業。大学時代はオペラ、バレエなどの舞台美術を学ぶ。1985年KDI創設。1980年代にはGIVENCHY、CELINE、RENOMA、MICHIKO LONDONなどラグジュアリーブランドのプロジェクトに携わる。1990年代には3M、SHARP、ZEISSなど国際企業のデザインを担当。ブランディングと企業のデザイン戦略を専門とし、アメリカ、ヨーロッパを頻繁に行き来するなかで、アーティスト、建築家、写真家、デザイナーなどとも交流を得て、コラボレーション・プロジェクトも数多く手掛けることとなる。1989年に化粧品企業コーセーとクリエイティブプロデューサー契約を結びRELAXA(1989年)、CARTE(1990年)、LORAC(1994年)、AWAKE(1995年)、VINCENT LONGO NEW YORK(1996年)、STEPHEN KNOLL NEW YORK(2002年)、AQMW(2010年)などの新ブランドを提案した。1999年~武蔵野美術大学講師(2020年~大学院博士課程特別講師)、2011年~DSA日本空間デザイン協会会長(2017年~名誉会長)、2016年~東京2020オリンピック・ブランドアドバイザリーメンバー、2017年~同オリンピック・マスコット審査委員。趣味はアメリカの国立公園や大自然の探索(僕が好きな、アメリカ大自然)。江戸時代の商家、大坂屋の歴史史料を継承する(豪商大坂屋久左衛門)。
KDI 株式会社官浪商品環境研究所
印象に残る仕事 (官浪辰夫 コメント)
1985年の事務所開設以来もっとも印象に残る仕事にカルテ(CARTE)という化粧品ブランドがあります。30年以上前、1988年に始まったプロジェクトです。自分にとってもクライアントにとってもその後のブランドビジネスの道しるべとなった仕事だと思っています。当時それまで未開拓だった百貨店ブランドを創設したいというコーセーからの依頼を受け、今までとはまったく違う切り口が必要だと考えました。本格的な化粧品ブランドの構築は初めての経験でしたが加えてプロダクト、広告、店舗に至るいっさいのクリエイティブディレクションを任せるという言葉をいただき、思い切ってニューヨークの現代美術家マーク・コスタビの起用を決めました。女性の表情、まなざしや肌質に肉迫する化粧品ビジュアルの逆手をゆき、無機的な人体像、表情が何もない顔に勝負を賭けてみようと思いました。コーセーは今ほどではないにしても当時すでに大企業でした。なぜ30歳代の経験も少ない自分に企業の命運をかけた新プロジェクトを託してもらえたのかは謎でしたがまずまず期待に沿う成果が出せたと思っています。このプロジェクトは1980年代後半のバブル経済にも後押しされました。思っていた以上の予算が投入され気合が入りましたし何度もニューヨークを往復し素晴らしい経験を積むこともできました。デザインは消費ではない、デザインは投資であってブランド構築は企業の資産価値を高めるという考え方は時代の空気にもピッタリでした。ブランディングという概念が広まるのは1990年のデビッド・アーカー博士の著書以降ですので当時としてはそれなりに新しい提案だったのです。このプロジェクトをきっかけにLORAC(1994年)、AWAKE(1995年)、VINCENT LONGO NEW YORK(1996年)、STEPHEN KNOLL NEW YORK(2002年)、AQMW(2010年)など、次々と新しい化粧品ブランドの構築を手掛けることができました。STEPHEN KNOLL NEW YORKは20年、AQMW (DECORTE)は10年以上のロングセラー・ブランドとして現在(2022年)も継続してクリエイティブディレクションを担当しています。
Project CARTE
Tatsuo Kannami
Design consultantBorn in Osaka in 1952. Graduated from Musashino Art University in 1977, studied stage performance art, such as opera and ballet. Established Kannami Design Institute in 1985. In 1980s, got involved with projects of luxury brands, such as GIVENCY, CELINE, RENOMA, MICHIKO LONDON, among others. In 1990s, took charge of designing at international companies, including 3M, SHARP, and ZEISS. Specializes in branding and corporate designing. After frequent visits to the US and Europe, had a chance to get acquainted with local artists, architects, photographers and designers, and accordingly conducted a number of collaboration projects, Concluded agreement with KOSE as their creative producer in 1988, and proposed new brands such as RELAXA(1989), CARTE(1990), LORAC(1994), AWAKE(1995), VINCENT LONGO NEW YORK(1996), STEPHEN KNOLL NEW YORK(2002), and AQNW(2010). Has been teaching at Musashino Art University since 1999. (Appointed as special lecturer for PhD course of the university in 2020) Appointed as chairperson of Japan Design Space Association in 2011. (has been an honorary chairman since 2017). Appointed as a brand advisory group member for Tokyo 2020 Olympic and Paralympic Games in 2016. Appointed as a Tokyo 2020 Mascot Select Panel member in 2017. In private life, enjoys visiting national parks in the US and great natures in the world. (My Favorite Great American Nature). Inherited historical records of Osakaya, a merchant’s family In the Edo period (Osakaya Kuzaemon Successful Merchant).
KDI (Kannami Design Institute Inc.)
Most impressive work (commented by Tatsuo Kannami)
I am proud to say that CARTE, cosmetics brand, was the most impressive project for me, ever since starting my own design office in 1985. This project started in 1988, more than 30 years ago from now, and I believe this turned out to be the milestone for the future brand business, both for my client and myself. When KOSE told me that they were eager to create a department store brand to newly enter the market, I felt we would need a completely fresh approach. Although it was my first cosmetics branding in full scale, since I was allowed to cover a wide range of creative directions, such as product development, ad production and store development, I decided to hire Mark Kostabi, a New-York-based modern artist. Traditionally, cosmetics visuals had focused on things like women’s facial expressions, their looks and skin quality, but I took a chance by using his inorganic human figure and expressionless face. KOSE was already a major company, although not as successful as now, so I have no idea why they hired me for the project which could determine their destiny, who was only in my 30s and did not have enough experience in this field. However, I am glad to say that I was able to duly meet their expectations. As a matter of fact, it was backed up by so-called “bubble economy” in the late 1980s. Abundant budget allowed, I was fully motivated to tackle this project and also had a wonderful experience by going to New York City repeatedly. The ideas, “design is not consumption, but an investment” and “branding can raise corporate assets” matched the trend of the time. Since the notion of branding started only in 1990, when Dr. David Arker introduced it in his publication, my idea was rather a new proposal at that time. After I undertook this project, I had a chance to launch other cosmetics brands, as well, such as LORAC in 1994, AWAKE in 1995, VINCENT LONGO NEW YORK in 1996, and AQMW in 2010. LORAC created “make-up art boom” in the Japanese market in 1994 and AWAKE proposed an environment-friendly approach in the cosmetics industry in 1990s. STEPHEN KNOLL NEW YORK and AQMW(DECORTE), started in 2002 and 2010 respectively, have been long-standing brands in the market and I am still in charge of their creative direction now, in 2022.
Project CARTE